Page 125 - 24th OstLicht Photo Auction
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Als Nilssons Fotograf e eines Fötus am 30. April 1965 am Cover des Life Magazine
veröf entlicht wurde, bedeutete dies eine Sensation – denn bevor sich Ultraschall-Untersuchungen
durchsetzten, war der Allgemeinheit unbekannt, wie ein ungeborenes Kind aussieht. Nilsson hatte
seit den 1950er-Jahren an den Aufnahmen gearbeitet, ausgerüstet mit Spezialkameras, Linsen und
Endoskopen, wobei nur ein Teil der Fotograf en tatsächlich in utero entstand; die Mehrzahl seiner
Aufnahmen zeigt Präparate aus vorzeitig beendeten Schwangerschaften. Seine Bilder und ihre eigene
Ästhetik – der zerbrechliche, fast transparent erscheinende Fötus, der ruhig vor einem dunklen Hinter-
grund zu schweben scheint – trafen gerade in einem von Umbrüchen zerrissenen Jahrzehnt wie den
1960ern einen Nerv: als Ikonen eines universellen Humanismus und als Dokumente eines noch
weitgehend intakten Fortschrittsoptimismus.
When Nilsson’s photograph of a foetus was published on the cover of Life magazine
on 30 April 1965, it was a sensation – because before ultrasound examinations became commonplace,
the general public did not know what an unborn child looks like. Equipped with special cameras,
lenses and endoscopes, Nilsson had been working on the photographs since the 1950s. Only some
of the images were actually taken in utero; the majority of his photographs show preparations from
pregnancies that ended prematurely. His pictures and their own aesthetic – the fragile, almost
transparent-looking foetus that seems to f oat calmly in front of a dark background – struck a chord,
especially in a decade like the 1960s, which was torn apart by profound changes: as icons of a universal
humanism and as documents of a still intact optimism about technological progress.
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