Page 72 - 24th OstLicht Photo Auction
P. 72

104
                                                                              ALBERTO KORDA (1928–2001)
                                                                              ‘Guerrillero Heroico’,  Havana
                                                                              March 5, 1960
                                                                              Gelatin silver print, printed 1995,
                                                                              double-weight matte paper, in excellent
                                                                              condition (far better than usually)
                                                                              Signed, titled, dated and dedicated “A
                                                                              Ricardo, hasta la victoria siempre” by the
                                                                              photographer in ink on the lower margin
                                                                              LITERATURE  Jean Larteguy, “Les
                                                                              Guerilleros”, in: Paris Match, August 19,
                                                                              1967; Mark Sanders / Cristina Vives
                                                                              (eds.), Alberto Korda. A Revolutionary
                                                                              Lens, Chicago 2000, p. 48; Christophe
                                                                              Loviny (ed.), Korda sieht Kuba, Munich
                                                                              2003, p. 79; Saul Corrales / Carlos T.
                                                                              Cairo (eds.), Che Guevara. By the
                                                                              Photographers of the Cuban Revolution,
                                                                              Havana 2006, p. 16.

                                                                              35,4 × 27,9 cm (13.9 × 11.0 inch)
                                                                              € 2.400 / € 4.000 – 5.000
















                    Diese Ikone des 20. Jahrhunderts entstand anlässlich einer Gedenkveranstaltung, bei der Fidel Castro
      eine leidenschaftliche Rede vor Tausenden Anwesenden hielt. Am Vortag waren 95 Menschen bei der Explosion des
      mit belgischer Munition eingelaufenen Frachtschif es „La Coubre“ umgekommen, und man vermutete eine Sabotage
      der CIA. Das Ereignis war ein wichtiger Schritt im Prozess von Castros Annäherung an die UdSSR und damit ein
      Schritt hin zur Kubakrise von 1962, und letztlich auch für Ches spätere Abkehr von der kubanischen Politik. Korda
      fotografierte für die Zeitschrift Revolución die Prominenz auf der Rednertribüne, als der etwas im Hintergrund
      stehende Che Guevara kurz vortrat und ein Hoch- und ein Querformat gelangen. Der Höhepunkt der unvergleich-
      lichen Verbreitung dieses Porträts, eines Details aus dem Querformat, setzte erst nach dem Tod des Revolutionärs in
      Form von Plakaten ein, Vintageprints im engen Sinne sind nicht erhältlich. Alle noch zu Lebzeiten Kordas direkt vom
      Negativ gezogenen Prints, erkennbar am Kratzer im Bereich des Sterns, gelten heute als gesuchte Sammlerstücke.
      Der hier angebotene Abzug trägt neben dem Printdatum auch Kordas eigenhändige Widmung, die Ches legendären
      Abschiedsgruß in seinem letzten Brief an Fidel Castro im Jahr 1965 zitiert.
                    T is icon of the 20th century was created on the occasion of a commemorative event at which Fidel
      Castro gave an impassioned speech to thousands present. On the previous day, 95 people had died when the freighter
      “La Coubre”, carrying a shipment of Belgian ammunition, exploded; the CIA was suspected of sabotage. T e event
      was an important step in the process of Castro’s rapprochement with the USSR, leading up to the Cuban Missile Crisis
      of 1962, and ultimately for Che Guevara’s later renunciation of Cuban politics. Korda photographed the celebrities
      on the rostrum for the magazine Revolución when Che Guevara, who was standing somewhat in the background, brief y
      stepped forward and a portrait and landscape format were achieved. T e peak of the incomparable circulation of this
      portrait, a detail from the landscape format, only began after the revolutionary’s death in the form of posters; vintage
      prints in the narrow sense are not available. All prints made directly from the negative during Korda’s lifetime, reco-
      gnisable by the scratch in the area of the star, are today considered sought-after collector’s items. In addition to the
      print date, the print of ered here also bears Korda’s personal dedication, which quotes Che’s legendary farewell in his
      last letter to Fidel Castro in 1965.

      72
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77