Page 73 - 24th OstLicht Photo Auction
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105                                               Auch Osvaldo Salas bekanntestes Che-Porträt wurde aus
             OSVALDO SALAS (1914–1992)          größerer Distanz aufgenommen und war ein „Glückstref er“, wie der Fotograf
             Ernesto Che Guevara, Santiago      zu sagen pf egte. Die Aufnahme erfolgte anlässlich der Feier zum Jahrestag
             de Cuba 1964                       des 26. Juli, an dem Fidel Castros Guerrilleros im Jahr 1953 die Moncada-
             Gelatin silver print, printed 1979,   Kaserne in Santiago de Cuba angriffen, was als Ausgangspunkt des Sieges
             double-weight matte paper, good    über das Batista-Regime gilt. Salas befand sich hinter dem Pult, an dem Che
             condition                          Guevara seine Rede hielt, als die Lichter der Fernsehkameras durch dessen
             Very rare early large format print of this
             iconic photograph, signed with date of   Zigarren-Rauchwolken schienen und sein Prof l ausleuchteten. Er hatte von
             printing by the photographer on reverse     1926 bis 1959 in New York gearbeitet, bevor er nach Castros Machtübernahme
             LITERATURE Osvaldo und Roberto     wieder in seine Heimat Kuba zurückkehrte und zu einem der wichtigsten
             Salas, Kuba. Eine Revolution in Bildern,
             Berlin 2004, p. 108; Saúl Corrales /   Fotografen der Revolution wurde.
             Carlos Torres Cairo (eds.), Che Guevara           Osvaldo Sala’s most famous Che portrait was also taken from
             by the Photographers of the Cuban   a greater distance and was a “lucky shot”, as the photographer used to say.
             Revolution, Havana 2006, p. 60, no. 66.    T e picture was taken on the occasion of the celebration of the anniversary of
             30 × 39,6 cm (11.8 × 15.6 inch)    26 July, when Fidel Castro’s guerrilleros attacked the Moncada barracks in
             € 2.000 / € 4.000 – 5.000          Santiago de Cuba in 1953, which is considered the starting point of the victory
                                                over the Batista regime. Salas was behind the desk where Che Guevara gave
                                                his speech when the lights of the television cameras shone through the clouds
                                                of smoke from his cigar and illuminated his prof le. He had worked in New
                                                York from 1926 to 1959 before returning to his native Cuba after Castro’s
                                                takeover and becoming one of the revolution’s most important photographers.




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